Recensie Winning Poker Tournaments - One Hand at a Time  Vol. 1

Eerste druk:  2008

Aantal bladzijden: 432

Taal: Engels

ISBN: 9780974150277

Te koop in de Nederpoker shop voor € 24,95 (Ledenkorting: 5% korting op alle pokerboeken voor Zilver leden, 10% voor Goud leden)

Inleiding

Het eerste boek dat ik voor jullie recenseer is een toernooiboek. Een niet onbekend pokergebied voor mij waar ik dan ook mijn kritisch oordeel over kan vellen. Dit boek is geschreven door drie zeer  verdienstelijke en gerenommeerde online pokerspelers. Jon Turner, Eric Lynch en Jon Van Fleet zijn de schrijvers van dit boek. Geen bekende namen op het eerste gezicht, ware het niet dat achter deze namen ware internetkanonnen schuil gaan. Zo zit de roodharige Jon Turner als Pearljammer achter zijn vier 30" schermen en staat Jon Van Fleet beter bekend als Apestyles. Voor de PokerXFactor (PXF) leden onder jullie zal Rizen een bekende en roemruchte naam zijn, namelijk Eric Lynch.

Niet de eersten de besten dus. Deze mensen weten wel degelijk hoe ze een toernooi  moeten winnen.  Een toernooi  winnen is een ding, maar tot in de details uitleggen hoe je dat doet is vanzelfsprekend van een hele andere orde. Zijn de schrijvers dáár ook in geslaagd?

Structuur

Het boek is opgebouwd volgens het nu al bekende Harrington concept.  De titel van het boek is niet voor niets gekozen;  per hand wordt gemiddeld anderhalve bladzijde besteed.  De schrijvers hebben afgesproken om om de beurt een stuk of 50 handen te analyseren. Conform Harrington eerst een korte tekening van de tafel met blinds en toebehoren. Daaronder staat in een aantal regels wat toernooispecifiekere informatie. Hoe zijn de andere spelers? Wat voor imago heb ik opgebouwd? Is het bubbeltijd?  Zaken die alleszins van belang zijn bij het ontleden van een hand.

Na deze inleiding volgt de eigenlijke analyse van de hand.  Je krijgt de hand te zien en je ziet wat Hero doet en vooral 'waarom'.  Wordt er onverhoopt een onbekende term gebruikt, staat deze dikgedrukt. Achter in het boek staat dan weer een lijstje waar keurig de beschrijving van de term uitgedrukt staat.

Een leuke toevoeging van het boek is de '20 Collaborative Hands' sectie. Hierin worden twintig handen besproken , waarin elke pro los van elkaar zijn visie geeft. Deze handen zijn overigens niet gespeeld door een van de pro's, maar door een normale (onbekende) sterveling. Dit geeft soms wel leuke taferelen, omdat elke pro dan wat anders voorstelt.

Inhoud

De manier van schrijven vind ik over het algemeen goed te noemen. In een vlotte duidelijke stijl leggen de schrijvers hun gespeelde handen bloot. De handen vind ik goed gekozen. Elke schrijver heeft ook zijn eigen 'toernooifase'. PearlJammer heeft bijvoorbeeld veel handen die je tegenkomt in de beginfasen van een toernooi. Overigens worden alleen handen behandeld van het begin van het toernooi tot aan het eind van de bubble periode. Voor de latere fasen zal een vervolgdeel worden gemaakt.

De handen zijn erg goed gekozen. Naast de gebruikelijke azen en koningen, komen we ook genoeg situaties waarbij de schrijver het met een hoop minder moet doen. Apestyles behandelt ook een 30-tal handen waar hij laat zien hoe je de bubble aan moet pakken. In een ware 'Jorryt gaat los' stijl gaat hij tekeer en laat zien hoe je in 30 handen je stack zowat verdriedubbelt.

Leerfactor

Ik heb van dit boek zeer zeker geleerd. De handen zijn op die manier opgezocht, dat elke hand een wijze les met zich meebrengt. Ik geef toe, bij sommige handen ligt dat wel wat meer op de oppervlakte dan bij de ander, over het algemeen valt er echt wel wat te leren van de handen. Zaken als toppair checken, het wel of niet check-raisen met je geflopte set - of zelfs je 33 folden op een K5369 rainbow board.

Dit is één van de boeken die ik af en toe nog wel eens terugpak. Ik moet jullie wel waarschuwen, een keer doorlezen is niet genoeg voor dit boek. Er staat zoveel informatie in, over een evengrote verscheidenheid aan onderwerpen, dat het simpelweg niet mogelijk is al die informatie in een keer te absorberen. Om die reden pak ik dit boek dan ook uit de kast om die ene hand nog eens door te kijken. "Wat deed PearlJammer daar ook alweer met 2nd pair op dat bord?" Wel erg handig als je in een soortgelijke situatie belandde en afterwards wil weten hoe de meesters het deden.

Conclusie

Terugkijkend naar de behandelde punten, kom ik tot de conclusie dat dit een prima toernooiboek is. Alle handen worden uitgebreid besproken en het boek verveelt geen moment. Vrijwel alles in dit boek heeft mijn kritische keuring doorstaan. Zoek je een boek, waarin een verscheidenheid aan situaties en onderwerpen behandeld worden, dan raad ik je dit boek ten zeerste aan! Dit boek hoort zeker thuis in de toernooipokerbibliotheek van elke zichzelf respecterende pokerspeler!

Sittingducks